Att elbilar kommer utrustade med alla möjliga saker, så som koppling mellan radio och smartphone, digital instrumentbräda och automatisk körning är bara bra. Det är uppgraderingar som bilen har varit i behov av i decennier, om inte mer. Ytterligare en funktionalitet som bör vara standard i alla bilar är backkamera.
Med backkamera går det att se precis vad som händer bakom elbilen, utan att vrida huvudet 90+ grader. Utöver bekvämligheten ger det också bättre sikt än om man vrider huvudet. Vid vridning av huvudet kan man endast se det som är synligt i bakrutan, med kameran går det även att se vad som är precis intill elbilen. Detta eftersom backkameror placeras på långt bak på bilens undersida, med länsen riktad bakåt.
Backkameror är redan obligatoriska i vissa arbetsfordon, detta för att minska risken för arbetsolyckor och dödsolyckor. Det är framförallt inom bygg och vägarbetsindustrin som det finns störst risk för påbackningsolyckor.
Med kamera som hjälper en hålla koll bak blir det lättare för fullt friska människor att köra, men det är nödvändigt för människor med funktionsnedsättningar. Har man exempelvis problem med att röra ryggen kan det vara omöjligt att se vad som händer i bakåt eller i döda vinkeln. Kameran är då ett bra hjälpmedel. Har backkameran extra funktionalitet som håller koll på hur mycket och åt vilket håll ratten är snurrad, är det ännu bättre. Då vet man exakt hur hjulen är placerade när man ska göra saker som fickparkera eller backa på vägar som inte är helt raka. En annan funktionalitet som kameror kan komma med (men som också kan vara separata) är närhetslarm. Närhetslarm är larm som aktiveras när bilen är nära en någonting. Dessa kan fungera både på elbilens baksida och framsida. Då kan man tryggt köra och parkera bilen med vetskap om vad som finns både framför och bakom en.